Acasă Economie Transportatorii cer suspendarea leasingului operațional

Transportatorii cer suspendarea leasingului operațional

DISTRIBUIȚI

UNTRR solicită includerea în mod explicit a suspendării leasingului operațional în normele de aplicare a OUG nr. 37/2020 și realizarea urgentă a demersurilor necesare de către MAI, ASF, MTIC și MFP pentru implementarea unei declarații electronice pe proprie răspundere de suspendare online a asigurărilor RCA

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanțelor Publice (MFP) includerea în cadrul normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, a posibilității suspendării tuturor tipurilor de împrumuturi dedicate persoanele juridice – linie de credit, credit la termen, leasing financiar, leasing operațional pentru o perioadă de 9 luni.

Ordonanța și normele de aplicare ale acesteia includ și instituțiile financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009, în care sunt cuprinse societățile de leasing financiar. UNTRR solicită MFP includerea obligatorie a leasingului operațional în OUG nr. 37/2020 și în cadrul normelor de aplicare, deoarece deține o pondere importantă în operarea vehiculelor de transport rutier.

În ceea ce privește piața finanțărilor pentru vehiculele comerciale, 60% din autovehiculele de transport rutier sunt achiziționate prin leasing financiar, 30% prin leasing operațional și 10% prin credit bancar, astfel că UNTRR solicită și includerea obligatorie a leasingului operațional în cadrul normelor de aplicare a OUG nr. 37/2020, în caz contrar firmele de transport rutier vor fi condamnate la faliment.

Astfel, în cadrul art. 1 din normele de aplicare a OUG nr. 37/2020 solicităm completarea acestuia, prin includerea tuturor facilităților de leasing operațional. În prezent, companiile de leasing operațional consideră că nu fac subiectul OUG nr. 37/2020.

Totodată, la art. 16, pct. 5, dacă există posibilitatea de respingere a cererii de către creditor, atunci OUG 37 nu are niciun efect. Și astăzi creditorii pot respinge sau aproba cereri din partea companiilor. Solicităm menționarea clară – dacă finanțarea se încadrează în condițiile prevăzute la art. 15 si art. 16, atunci cererea se aprobă, dacă finanțarea nu se încadrează atunci se respinge.

UNTRR solicită și eliminarea sintagmei ”doar cu acordul acestora” din normele de aplicare a OUG nr.37/2020, de la articolul 16, pct. 7, pentru că ar putea dura luni de zile până când toate părțile din contract își vor da acordul asupra modificării contractelor de finanțare. Contractele de finanțare ale transportatorilor rutieri includ și acorduri cu entități diferite de vânzătorul vehiculelor, dar care sunt în același grup. De exemplu, service-urile care asigură mentenanța pe perioada finanțării aparțin, de cele mai multe ori, în mod direct sau indirect de finanțatori. La rândul lor, finanțatorul și service-ul, sunt în același grup sau au legătură cu unul din producătorii celor 7 mărci de camioane din piața europeană.

UNTRR mai solicită  Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Ministerului Finanțelor Publice (MFP), Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC) și Autoritatății de Supraveghere Financiară (ASF) realizarea de urgență a demersurilor necesare pentru implementarea unor proceduri simple de suspendare online a asigurărilor RCA pentru transportatorii rutieri, prin completarea unei declarații electronice pe proprie răspundere.

Digitalizarea documentelor este absolut necesară, iar declarația electronică ar putea fi realizată de STS, pe modelul declarației online creată pentru persoanele fizice. Autovehiculele vor fi puse în parcări sigure, păzite, unde nu vor exista riscuri precum cel de furt sau de incendiu. Totodată, s-ar putea încheia o poliță CASCO de stoc pentru camioanele parcate.

În România sunt 8,2 milioane de vehicule, din care doar 200.000 sunt licențiate – 165.000 de camioane și 35.000 de autobuze și autocare.

Astfel, firmele de transport rutier nu-și pot folosi activele și de aceea este necesară o suspendare a asigurărilor RCA.

În cazul transportului rutier național de persoane – linii regulate – numărul de pasageri a scăzut cu 80%, iar pentru transportul de persoane ocazional și transportul rutier de persoane internațional scăderea este de 100%.

Finanțatorii, prin poziția de forță adoptată, riscă să genereze o epidemie de insolvențe după trecerea pandemiei de COVID-19. Din această cauză este necesară intervenția statului, care din postura de arbitru să definească reguli clare prin care să fie protejați jucătorii implicați în economie și să dea o șansă reală tuturor în vederea reînceperii activității după pandemie.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

17 − twelve =