Acasă Info Local Transport public civilizat, la un preț corect

Transport public civilizat, la un preț corect

DISTRIBUIȚI

Firmele care fac parte din COTAR anunță că nu mai transportă persoane între București și Ilfov, deși mai au licențe valabile până la sfârșitul anului

Marian Petrache, președinte Consiliul Județean Ilfov: ”Cea mai grea problemă a Regiunii București-Ilfov, dar mai ales a Ilfovului, o reprezintă transportul public. De 10 ani mă străduiesc să implementez un proiect care să asigure condiții decente de transport, la prețuri corecte. Sunt vii în memoria noastră imaginile cu cetățenii din Ilfov transportați în condiții total neprielnice, nesigure. Acum că, în sfârșit, am creat toate elementele pentru a avea un transport public civilizat între Ilfov și București, sunt supus unor presiuni și încercări de șantaj. E clar că am deranjat interese mari. Eu am de transmis însă un singur mesaj: Nu mă tem și nu cedez!”

Petrache vrea ca ”toți să înțeleagă că lucrurile sunt ireversibile, iar Regiunea București-Ilfov va beneficia de transport civilizat, la un preț corect”.

”După ce, în luna august, am fost amenințat cu plângere penală, iar la începutul acestei luni mi s-a făcut plângere prealabilă pentru acțiune în instanță, vineri, 19 octombrie 2018, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) împreună cu alte firme de transport ne-au informat că începând cu data de 1 noiembrie își încetează activitatea de transport persoane pe rutele dintre Ilfov și București. Și asta, deși și-au asumat obligativitatea asigurării acestui serviciu prin licența acordată de Autoritatea Rutieră Română (ARR) în anul 2008, valabilă până la data de 31 decembrie 2018. Fac precizarea că acțiunile noastre legate de asigurarea unui transport civilizat nu sunt împotriva cuiva, ci sunt făcute pentru oameni”.

În acest sens, Petrache reamintește că la 19 iulie 2018, Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (ADTPBI) a aprobat Programul Integrat de Transport Public de călători pentru Regiunea București-Ilfov. ”Vom avea o rețea extinsă de transport integrat pe toată zona București – Ilfov, care va constitui o alternativă atractivă de deplasare, capabilă să satisfacă în mod optim nevoia de mobilitate a cetățenilor, contribuind astfel la diminuarea utilizării automobilului, la îmbunătățirea calității mediului natural și construit. Vor fi 67 de linii regionale și o linie expres Măgurele-Gara de Nord. Gradual, vor fi puse în trafic până la 394 de autobuze. Iar tariful va fi unic. Biletele pentru elevi și studenți vor fi subvenționate 50%, iar copiii sub șapte ani și pensionarii vor avea gratuitate pe mijloacele de transport în comun operate de Societatea de Transport București (STB).

Fac mențiunea că eu, personal, dar și instituția pe care o reprezint, Consiliul Județean Ilfov, am acordat și vom acorda toată atenția și întreg sprijinul nostru mediului de afaceri. Singura modalitate prin care se poate crea o creștere sustenabilă a calității vieții este aceea a sprijinirii mediului de afaceri, pentru că de aici vin resursele pentru toate proiectele de investiții în infrastructura județeană, fie ea educațională, de sănătate, de transport. Îmi doresc un mediu de afaceri sănătos și competitiv. În același timp, reafirm că nu mă las intimidat de așa-zișii oameni de afaceri, de cei pentru care doar interesele personale și financiare contează!”, se arată într-o declarație a președintelui CJ Ilfov.

 

Standardul maxi-taxi în Ilfov

 

Așa cum Viitorul Ilfovean a atras atenția de mai multe ori, mii de oameni merg zilnic la serviciu în microbuze arhipline, înghesuiţi ca sacii de cartofi. Între localităţile din Ilfov şi Bucureşti, acesta pare să fie standardul transportului în comun și în 2018. Călătorii acceptă orice, doar ca să nu întârzie la serviciu. Iar patronii firmelor de transport preferă să plătească amenzi, dar să încaseze bani mulţi pe bilete.

Pentru că multe controale sunt anunțate dinainte, multe curse de maxi-taxi care fac legătura între Ilfov și București sunt ”anulate” ore bune. Șoferii află rapid de raziile poliției și comunică imediat între ei. Cine are de puierdut? Cetățenii din localitățile Ilfovului care lucrează în Capitală și copiii care merg la școală.

Nu mai e un secret pentru nimeni că maxi-taxi care circulă pe rutele din Ilfov au grave nereguli, nu de ieri, de azi, iar amenzile par să nu îi mai sperie pe patroni având în vedere că afacerea le merge ”ca pe roate”, banii câștigați (mulță ilicit) fiind mult mai mulți decât cei pe care trebuie să îi dea pe amenzi.

 

Ce are Ilfovul acum în materie de maxi-taxi: În general, mașini uzate, evaziune fiscală, șoferi nesimțiți

 

Așadar, ce înseamnă maxi-taxi, în general, în județul Ilfov: niște mașini extrem de uzate, conduse de șoferi nesimțiți. Chiar dacă administrația publică județeană și cea locală încearcă să rezolve problema, atât cât le permite cadrul legal, prea multe nu se pot face, mai ales din motive economice. Patronii de hârburi care bagă adânc mâna în buzunarul ilfovenilor știu că bugetele locale sunt destul de subțiri ca să suporte achiziții de autobuze, așa că profită din plin.

După ce trec controalele, totul revine la normal. Adică oamenii se înghesuie câte 30 într-o dubiță care nu se știe, legal, cum trece inspecția tehnică, eliberarea bonurilor se face numai după insistențe, iar poluarea fonică și trivialitățile întrec orice limite. Șoferii, că sunt și ei oameni, nu pot pleca acasă la sfârșitul zilei fără cel puțin 100 de lei (bani munciți cinstit, din neeliberarea biletelor) și fără a-și mulțumi patronul – raportat la cât au încasat și la cât carburant au consumat.

Problema va persista atât timp cât vor dori și ilfovenii, pentru că aici e vorba și despre compromis. Deocamdată, se vede treaba, celor mulți nu le-a ajuns cuțitul la os. Nu este o soluție să răstorni hârbu de dubiță care circulă prin Snagov, de exemplu, dar nici să circuli așa, la nesfârșit.

Poliția Rutieră ar putea retrage taloanele acestor hârburi, iar cei din service ar putea refuza cei 20-30 de lei atunci când fac inspecția tehnică periodică. Și ar mai fi ceva. Cei cocoțați în funcții – se știu ei foarte bine – ar fi bine să nu mai transmită, pe diferite căi, când au loc raziile. Poate așa s-ar încasa și mai mulți bani la buget și ne-am alege și cu un transport civilizat. Atât cât se poate numi civilizat pe meleagurile noastre.

În concluzie…

Liniile se licitează cu mașini noi care ulterior sunt înlocuite cu rable.

Liniile sunt în general luate de ”șmecheri” care ulterior le subînchiriaza lui X si Y care au niște vechituri de mașini.

Mai mult de jumătate din microbuze nu corespund tehnic.

Încasările nu sunt declarate la stat integral.

Nu se respectă timpii – intervalul de timp nici la capăt de linie nici pe traseu.

Mașinile nu pleacă de la capăt până nu sunt pline ochi.

La toate aceste nereguli, asistă toată lumea și nimeni nu a făcut nimic. Acum, când STB a început să reintroduce autobuze în mai toate localitățile, patronii de maxi-taxi se burzuluiesc la autorități și amenință că suspendă cursele. Chiar o să stea pe margine hârburile fără să producă nimic? Cam cât timp? Oricum, licențele le expiră peste două luni. – VLAD CRISTEA

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

2 × 4 =