Acasă Editorial SCEPTICISMUL RURAL

SCEPTICISMUL RURAL

DISTRIBUIȚI

Fidel Castro 

Cătălin DRAGOMIR

 

Absolvenții clasei a VIII-a au trecut de evaluarea națională. Concluziile ministerului sunt că rezultatele acestui an sunt superioare comparativ cu cele din anii anteriori. Notele de 10 au fost mai multe, rezultatele sunt mai bune. Ceea ce mi-a atras atenția din declarațiile ministrului a fost discrepanța dintre rezultatele obținute de elevii din mediul urban și cei din mediul rural. Subiectele au fost aceleași, dar rezultatele arată că sunt mai multe note mari în mediul urban și mai multe note mici în mediul rural. Dacă elevii au parcurs aceeași materie, subiectele au fost aceleași, baremul de corectare a fost unul singur, cum poate fi explicat decalajul între notele copiilor de la oraș și cele ale celor de la sat? Mediul în care cresc, se dezvoltă și se formează copiii? Metoda de predare? Dezinteresul copiilor? Al părinților? Dezinteresul unor cadre didactice? Poate insuficienta lor pregătire profesională? Probabil, puțin din fiecare.

Există studii care arată că în mediul rural doar jumătate dintre copii folosesc computerul la clasă o dată pe săptămână, situație explicată prin ostilitatea unora dintre cadrele didactice față de digitalizare. Fie nu știu, fie nu pot, fie nu vor.

La oraș copiii au acces aproape continuu la internet și informații din multiple surse. În același timp, acest lucru continuă să fie privit cu scepticism în mediul rural. Soluția este că și cadrele didactice trebuie educate după modelul clasic: pe cine nu poate, îl ajutăm, pe cine nu ştie, îl învăţăm şi pe cine nu vrea, îl obligăm! Trebuie schimbate criteriile de evaluare a profesorilor, adică să fie evaluaţi pe modul de utilizare al materialului didactic, nu faptul că au materiale. Degeaba școlile sunt dotate cu materiale didactice, dacă profesorii nu înțeleg că trebuie schimbată metoda de predare.

În Ilfov, doar trei elevi au obținut media 10 curat, în timp ce 470, adică peste 20% din numărul total al celor înscriși la evaluare, au avut medii sub 5.

Raportat la aceste rezultate, în Teleorman, județ care s-a clasat pe ultimul loc în statistica generală a acestui examen de evaluare, sunt opt elevi cu media 10 curat. Este adevărat, procentul celor cu medii sub 5 este de 31,4, dacă această situație consolează pe cineva.

Aceste rezultate sunt, dintr-o perspectivă, și rezultatul unei educații deficitare chiar în rândul cadrelor didactice, care, nestăpânind ele însele materia, informațiile, chiar și noile tehnologii, limitează accesul copiilor către diverse surse de informare, uneori chiar către metode alternative de predare, către soluții mai eficiente, mai simple și mai ușor de învățat. Printr-o asemenea atitudine, copiii din mediul rural rămân expuși riscului de a moșteni inegalități și de a acumula dezavantaje multiple, aspecte care se reflectă în mod negativ asupra viitorului lor.

Rezultatele evaluărilor și examenelor naționale de astăzi sunt, într-o altă formă, o predicție pentru capacitatea generațiilor de a face alegeri în viață. Pentru ei și pentru ceilalți.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here