Acasă Editorial RESETAȚI, ODATĂ, ȘCOALA ROMÂNEASCĂ!

RESETAȚI, ODATĂ, ȘCOALA ROMÂNEASCĂ!

DISTRIBUIȚI

Scriam anul trecut că școala românească trebuie ”resetată”. Din păcate, lucrurile nu s-au schimbat în bine deloc. Mai mult, statisticile sunt din ce în ce mai îngrijorătoare, și atunci când vine vorba de dascăli și când intră în discuție elevii. După ce absolvenții au terminat cu examenele (unii bucuroși, alții – majoritatea – indiferenți și triști), au încercat să arate ceea ce au învățat de-a lungul vremii cei care ne învață copiii cum să țină stiloul și cum să își îndrepte pașii în viață. A venit, deci, Definitivatul. Și, din nou ne-am lovit de aceleași probleme pe care, parcă, nimeni nu dorește să le vadă. Sunt aceleași probleme pentru care unii găsesc scuze, din păcate, penibile.

Așadar, din nou, în 2014, avem la Definitivat nota 10 la inspecție și nota 2 la examen. 2,85 pardon, în 2014. Nu o să dau niciun nume dintre cele 132 înscrise la concurs în Ilfov. Dar, din nou trebuie să scriu că asta este situația multor cadre didactice care încearcă să se ”fixeze” în învățământ. Poate că inspectorii care au notat cu larghețe și în acest an ar trebui să explice cum este posibil ca un profesor ”excepțional” la clasă, nu poată obține măcar o notă de trecere la Definitivat. Anul trecut mai-marele (de atunci!) peste învățământul ilfovean a încercat să spună că nota reprezintă evaluarea momentului, a unei singure clipe și că profesorul respectiv a fost foarte bine pregătit pentru inspecție, că i-a luat ochii evaluatorului. Poate că așa o fi, dar întreb încă o dată: Mintea nu trebuia să îi rămână limpede mereu? Oare cei care găsesc justificări de genul ăsta nu înțeleg că falimentează societatea? Înțelege, oare, cineva, adevărata miză a calificării unor cadre didactice nu doar tobă de carte, ci și exigente și cu abilități reale pentru formarea viitoarelor generații capabile să se adapteze la viața realaă?

Educația românească rămâne într-un cerc vicios: ”Generalii” sunt numiți tot fără concurs, cu susținere de la partid, pe pile, inspectorii pe pile și dau în continuare note pe pile, profesorii pun note pe pile, părinții stimulează pilele, iar rezultatul este umflarea notelor la examenele de admitere, în contrast cu valoarea reală a cunoștințelor, a competențelor și abilităților copilului. Și astfel, de pe băncile școlii, indiferent de nivel, ies generații deformate, cu o imagine distorsionată despre valoarea lor, cu dificultăți de adaptare la viața reală din societate, dar pline de pretenții.

Poate citește totuși cineva și ia aminte că educația românească trebuie resetată. Urgent! Dascălii trebuie să înțeleagă că nu este suficient să obțină note mari la inspecție și note mari la promovabilitate la sfârșit de an pentru păstrarea claselor. Acestea sunt rezultate aparente. Adevăratele rezultate și eficiența muncii lor se vor vedea peste câțiva ani, când copiii de astăzi vor trebui să muncească. Înțelege cineva acest lucru? Deocamdată stimulăm învățământul doar la nivel declarativ. Când e vorba de fapte se aduc în discuție lipsurile din sistem. Ideile și punerea lor în practică rămân doar pe hârtie.

mana_care_scrieCătălin DRAGOMIR

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 × four =