Acasă Economie RATB CALCĂ MAXI-TAXI PE BĂTĂTURI

RATB CALCĂ MAXI-TAXI PE BĂTĂTURI

DISTRIBUIȚI

Regia, acuzată de ”concurență neloială” dacă intră în Ilfov prin hotărâre de consiliu

Transportatorii vorbesc de investiții de milioane de euro în maxi-taxi, dar acestea nu se văd!

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), prin vocea președintelui Vasile Ștefănescu, nu este de acord ca prin hotărâre de consiliu general Primăria Capitalei să introducă transport în comun extins, pe zona București – Ilfov. ”Îi atragem atenția doamnei primar general, Gabriela Firea, că o astfel de inițiativă, chiar dacă pare o măsură bună pentru oameni, este, de fapt, o încălcare a legislației naționale, prin intruziunea instituțiilor publice în afacerile private. Practic, o astfel de decizie ar face mai întâi concurență neloială transportatorilor autorizați care au câștigat licitațiile pentru a opera pe liniile de transport rutier de persoane, pe aceleași trasee pe care PMB intenționează să introducă noi linii RATB”, declară Ștefănescu.

 

Circulă ilfovenii cu autobuze care valorează între 75.000 și 150.000 de euro?

 

Operatorii de transport care deservesc acum rutele respective susțin că au făcut o investiție de circa 25 milioane de euro în autobuze cu anumite specificații tehnice, așa cum au fost cerute în caietul de sarcini, la organizarea licitației, conform legii. ”Prețul unui astfel de autobuz este între 70.000 și 150.000 de euro, la care se adaugă alte cheltuieli de mentenanță, salarii, taxe și impozite. În acest moment circulă 180 de mijloace de transport ale firmelor private care au câștigat licitațiile pentru a opera pe liniile București-Ilfov. Doamna primar general precum si consilierii generali ar trebui să știe că prin inițiativa extinderii liniilor RATB ar putea falimenta firmele care operează actualmente pe aceste rute, iar astfel va afecta nu doar afacerile private, pentru care ar putea răspunde în fața instanței de judecată, ci și bugetul statului și bugetul PMB. De asemenea, nu înțelegem de ce este nevoie de o investiție de cel puțin 50 de milioane de euro de la bugetul PMB, din banii contribuabililor, la care se vor adăuga subvenții, deși rutele respective sunt acoperite de operatorii privați care s-au conformat legislației naționale, ca peste tot în țară. Probabil că doamna primar general a fost indusă din nou în eroare de consilierii care nu cunosc realitatea din teren”, a precizat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

 

Autobuzele RATB – vandalizate?!

 

COTAR mai atrage atenția și asupra faptului că din experiența anterioară s-a putut constata cum sute de mijloace de transport ale RATB sunt vandalizate anual și fie necesită reparații foarte costisitoare, de la bugetul PMB, adică din banii contribuabililor, fie sunt ținute în garajele RATB, din lipsa fondurilor pentru reparații. Aceasta fiind situația constatată în București, în ultimii ani, nu putem considera că autobuzele care vor deservi județul Ilfov vor fi ferite de vandalizare, deci costurile calculate inițial vor crește și poate chiar se vor dubla într-un singur an.

COTAR propune Consiliului General al Capitalei să studieze cu mare atenție această situație și să nu încalce legea, prin afectarea unor afaceri private care funcționează perfect legal. O soluție ar putea fi scoaterea la licitație a unor noi trasee de transport rutier de persoane, dacă se dorește extinderea transportului pe anumite trasee neacoperite de operatorii privați până în prezent. ”De asemenea, solicităm CG al PMB să aibă în vedere faptul că subvențiile pentru transportul rutier ar trebui să nu se mai acorde discriminatoriu, astfel încât, dacă doresc să vină în sprijinul cetățenilor, să le acorde aceleași subvenții și operatorilor privați, care ar putea astfel să facă reduceri substanțiale de preț și să asigure mai multe mijloace de transport pe liniile pe care deja operează”.

 

 

Maxi-taxi în Ilfov, de multe ori, nesmițire fără margini

 

De cealaltă parte, ilfovenii care circulă cu maxi-taxi sunt uimiți de vehemența cererii transportatorilor și spun că investițiile despre care aceștia vorbesc – 25 milioane de euro în transportul în comun ilfovean – nu există în realitate ci, probabil, doar pe hârtie. Majoritatea mașinilor care funcționează în regim de maxi-taxi sunt ”adevărate căruțe”, spun majoritatea celor care le folosesc, pun în pericol siguranța cetățenilor, iar evaziunea fiscală este ”în floare”. Ca să nu mai vorbim că majoritatea șoferilor de maxi-taxi au un comportament inadecvat față de călători, sunt obraznici și neîngrijiți.

”Știe oare dl. Ștefănescu că de multe ori șoferul de pe maxi-taxi este băut, înjură călătorii care îi cer bilet și, după ce pornește din stație, pune manele la maxim sau se joacă pe telefon punându-ne viața în pericol? Știe dl. Ștefănescu cum se face ITP-ul la o mașină despre care el spune că a costat zeci de mii de euro? Știe dl. Ștefănescu că șoferul are de făcut o anumită sumă de bani, după modelul celor de pe taxi, pe care trebuie să i-o dea seara patronului? Știe dl. Ștefănescu că maxi-taxi nu mai circulă după orele 21.00 în aproape nicio localitate din județ?” – întreabă unul dintre cei care fac naveta zilnic înspre București pentru a merge la serviciu. Despre costuri, ce să mai vorbim: un bilet, atunci când se eliberează, ajunge să coste și trei lei pentru doi kilometri! Este corect?

 

Pe rutele Bucureşti – Ilfov, RATB va pune la dispoziţie între două şi cinci maşini în funcţie de lungimea traseului, de zonă şi de numărul curselor

 

În zona Bucureşti – Ilfov vor fi introduse noi linii ale RATB, potrivit unui proiect de hotărâre aprobat, la 29 martie a.c., în şedinţa Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Pe rutele Bucureşti – Ilfov vor fi puse la dispoziţie între două şi cinci maşini în funcţie de lungimea traseului, de zonă şi de numărul curselor.

În ceea ce priveşte tarifele titlurilor de călătorie, un bilet va costa 1,50 lei, abonamentul lunar pe o linie preorăşenească – 35 de lei, cu reducere 50 la sută pentru categoriile care beneficiază de reducere şi pe liniile RATB din Bucureşti (elevi, studenţi, donatori de sânge), abonamentul lunar pe două linii (o linie preorăşenească şi o linie urbană) – 95 de lei, cu reducere de 50 la sută pentru categoriile menţionate şi abonamentul general pe toate liniile în Bucureşti şi în judeţul Ilfov – 125 de lei, cu reducere de 50 la sută pentru elevi, studenţi şi donatori de sânge. În cazul liniilor urbane prelungite, tarifele au aceeaşi valoare ca în zona oraşului. – VLAD CRISTEA

 

ÎNCĂ TREI LINII DE MAXI-TAXI LA PANTELIMON

 

Primarii din Ilfov se chinuie să rezolve problema transportului în comun, însă nu pot acționa din punct de vedere legislativ pentru că nu au pârghii.

De exemplu, Primăria orașului Pantelimon, până la introducerea oficială a RATB, a demarat procedura de înființare a trei noi linii de maxi-taxi. Potrivit primarului Marian Ivan, procedura se află în curs de avizare la Autoritatea Rutieră Română, urmând ca după avizare să fie începută procedura de atribuire a licențelor de transport, atribuire care va fi făcută de autoritatea competentă, respectiv Ministerul Transporturilor. – CRISTINA ANGHELUȚĂ

 

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentDIN STATISTICA ILFOVEANĂ
Articolul următorVORBE …

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here