Acasă Politic Declarat neconstituțional, Codul Administrativ a fost adoptat prin OUG

Declarat neconstituțional, Codul Administrativ a fost adoptat prin OUG

DISTRIBUIȚI

Codul Administrativ a fost adoptat, la 25 iunie, prin ordonanță de urgență, în pofida numeroaselor proteste și apeluri, atât din zona politică cât și din partea sindicatelor din administrația publică și a unor profesori de Drept.

Viorica Dăncilă a declarat la începutul ședinței Executivului că noul Cod este ”un proiect important pentru modernizarea administrației publice, rezultat al unei ample consultări cu reprezentanții structurilor asociative”. ”Prin acest act normativ creăm un cadru unitar și punem într-o formă mai clară, mai coerentă, mai simplificată, reglementări care se regăsesc acum în 17 acte normative. Prin noile prevederi vom institui mecanisme care să preîntâmpine blocaje între instituțiile publice, atât la nivel central, cât și la nivel local”.

Codul, în varianta votată în Parlament, a fost declarat de CCR integral neconstituțional, dar actul normativ adoptat conține câteva dintre prevederile care încalcă legea fundamentală, printre care și pensiile speciale pentru aleșii locali, declarate neconstituționale de mai multe ori.

Principalele prevederi controversate din noul Cod Administrativ

Art. 139 – Legislația în vigoare prevede o majoritate calificată (de 2/3) ȋn adopatarea unei hotărâri de consiliu care vizează patrimoniul unității administrativ teritoriale. Codul administrativ impune majoritatea calificată doar pentru hotărâri privind ȋnstrăinarea bunurilor din patrimoniu unității, mai exact translativitatea dreptului de proprietate, nu şi cele de administrare (concesiunea sau ȋnchirierea), care vor necesita doar jumătate plus unu din voturile consilierilor ȋn funcție.

Art. 210 – Indemnizațiile pentru limită de vârstă pentru primari, viceprimari, preşedinți de consiliu județean, vicepreşedinti de consiliu județean. Cuantumul indemnizaţiei pentru limită de vârstă se acordă în limita a trei mandate şi se calculează ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0,40 % din indemnizaţia brută lunară aflată în plată. Curtea Constituțională s-a pronunțat ȋn două rânduri asupra neconstituționalității “pensiilor speciale” pentru aleşii locali, modalitatea aceasta a indemnizației pentru limită de vârstă având vicii de constituționalitate. Se acordă pentru toți cei care au dțeinut astfel de mandate începând cu 1992. Impactul se cifrează la 100 – 150 de milioane de lei pe an. Va crește pe măsură ce se pensionează actualii primari sau foști primari (indemnizația se acordă la împlinirea vârstei de pensionare, se încasează simultan cu pensia calculată pe principiul contributivității).

Art. 474 – Ȋn reglementările privind statutul funcționarilor publici, se instituie o nouă procedură pentru ocuparea funcților publice – recrutarea prin concurs național, şi ulterior selecția pe post – lucru cerut de Comisia Europeană. Funcţiile publice locale din în cadrul aparatului propriu al autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora nu sunt vizate de concursul național.

Art. 240 – Limitarea răpunderii primarului/preşedintelui de consiliu județean, prin semnarea actului administrativ, la “investirea cu formulă de autoritate”, respectiv la nivel deapreciere a necesității şi oportunității adoptării actului administrativ. – art 240 din OUG. Pentru legalitatea actelor vor răspunde exclusiv semnatarii lor –  funcționarii publici/personalul contractual. Primarii şi preşedinții de consiliu județean vor răspunde exclusiv pentru oportunitatea actelor adminsitrative, de legalitate doar ȋn raport cu atribuțiile specifice.  Federația Națională a Sindicatelor din Administrația Publică (FNSA) a solicitat ȋnlăturarea sintagmei “exclusiv”, explicând că textul este în contradicţie cu princiiile constituţionale ale angajării răspunderii pentru daune, cu principiul nediscriminării, principiul subordonării ierarhice, precum şi cu art. 497 din proiectul de cod conform căruia angajarea răspunderii funcţionarilor publici se poate antrena doar dacă se constată vinovăţia funcţionarului public/personalului contractual de către o instanţă judecătorească.

A fost eliminată prevederea care-i proteja pe funcționarii care sesizează fapte nelegale (articolul privind “dreptul la protecţia legii al funcţionarilor publici care au sesizat încălcări ale legii, deontologiei sau a principiilor bunei administrări, eficienţei, eficacităţii, economicităţii şi transparenţei în cadrul autorităţilor şi înstituţiilor publice”).

O serie de articole din OUG ateniuează atribuțiile ANFP în ceea ce privește cariera funcționarilor publici (mobilitatea, promovarea, evaluare etc). Unele prevederi chiar transferă unele atribuții altor instituții, așa cum este cazul promovării înalților funcționari – în procedură, Agenția este înlocuită de Minsiterul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Tot prin aceste modificări privind rolul ANFP sunt eliminate formele de control referitoare la modul în care se fac angajările şi sunt elaborate organigramele instituţiilor din administraţia publică locală. De exmplu, Art. 416, impune doar comunicarea, în 10 zile lucrătoare de la dispunerea măsurii prin act administrativ, a modificărilor intervenite în situaţia funcţionarilor publici şi a funcţiilor publice. Dispare astfel avizul ANFP cerut acum pentru acest gen de situații.

Art.47 – Îl obligă pe președintele României să numească sau să refuze un ministru în 10 zile de la înregistrarea propunerii premierului. În caz de refuz (motivat), urmează alte 10 zile pentru a doua propunere. Prevederea este considerată neconstituțională, întrucât restrânge termenul maxim de interimat (45 de zile) în care șeful statului putea lua decizii. Extinde doar perioada în care premierul face nominalizările.

Reacția lui Iohannis:

Adminsitrația Prezidențială a reacționat la puțin timp după adoptarea OUG, printr-un comunicat în care șeful statului acuză PSD că vrea să distrugă și Adminsitrația, de dragul baronilor locali.

”PSD vrea să demonstreze cu toată tăria că sfidarea românilor este prioritatea zero a acestei guvernări.

În urma adoptării de către guvern a Codului Administrativ prin Ordonanță de Urgență, Președintele României, domnul Klaus Iohannis, atrage atenția că după doi ani în care a încercat prin toate mijloacele să îngenuncheze Justiția de dragul unor corupți, PSD vrea acum să distrugă Administrația de dragul baronilor locali.

Este extrem de grav că o lege esențială precum Codul Administrativ, care înglobează sute de reglementări, cuprinse în prezent în mai multe acte normative, și care reprezintă practic baza legală a administrației publice din România, a fost adoptată de către guvern prin Ordonanță de Urgență. OUG este un instrument prevăzut în Constituție în mod explicit doar pentru situații extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată”.

Președintele Klaus Iohannis avertizează Guvernul că acest instrument nu mai poate fi folosit în continuare excesiv, în condițiile în care cetățenii s-au exprimat atât de clar pe 26 mai pentru nevoia de transparență și predictibilitate în legiferare.

Arhitectura de funcționare a întregii administrației publice din România va fi dramatic alterată prin acest Cod Administrativ. Nu există niciun argument și nicio justificare pentru adoptarea acestei Ordonanţe, care reprezintă un atentat la adresa întregului sistem administrativ.

Președintele României consideră că dezbaterea Codului Administrativ, de altfel absolut necesară, trebuie făcută de către Parlament, transparent și în urma unui amplu dialog social. Un act de o asemenea amploare și cu un asemenea impact este obligatoriu să fie elaborat de către unica autoritate legiuitoare a țării și nu de către Guvern, care, prin OUG, face un grav exces de putere, forțând limitele Constituției.

Credibilitatea și buna-credință ale PSD de a face singuri reforme, indiferent de domeniu, sunt nule, iar intervențiile catastrofale ale PSD în legislația penală și fiscală sunt cele mai edificatoare exemple.

Președintele Klaus Iohannis evidențiază că, după modificarea prin Ordonanță de Urgență a legislației în privința alegerii președinților de consilii județene, adoptarea Codului Administrativ prin OUG arată un plan mult mai amplu al PSD de a conserva puterea și de a-și servi baronii. PSD nu se poate schimba, iar lecția votului din 26 mai este una pe care acest partid este incapabil să o înțeleagă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

fourteen + 20 =