Acasă Politic Ciolacu sesizează CCR

Ciolacu sesizează CCR

DISTRIBUIȚI

Președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, va sesiza Curtea Constituțională reclamând un conflict juridic între Parlament și Guvern după ce Cabinetul Orban își va angaja răspundere pe legea bugetului pentru anul viitor, au declarat pentru G4Media.ro surse politice.

Ciolacu va face acțiunea la CCR în calitatea sa de președinte al Camerei Deputaților, urmând ca la CEx-ul PSD de luni să se ia și decizia politică dacă va fi depusă și o a doua sesizare împotriva legii bugetului la CCR din partea parlamentarilor social-democrați și, de asemenea, dacă va fi sau nu inițiată o moțiune de cenzură.

Practic, Marcel Ciolacu va cere judecătorilor constituționali să spună dacă Guvernul, puterea executivă, interferează sau nu în atribuțiile Parlamentului, puterea legislativă, în ceea ce privește modalitatea de adoptare a bugetului.

Sesizarea lui Ciolacu nu va împiedica intrarea în vigoare a bugetului pe 2020.

Acțiunea președintelui Camerei se va întemeia pe articolul 138 din Constituție pe prevederile referitoare la buget din Regulamentul ședințelor comune al Camerei Deputaților și Senatului.

Ce prevede Constituția: 

Art. 138, alin (2): Guvernul elaborează anual proiectul bugetului de stat şi pe cel al asigurărilor sociale de stat, pe care le supune, separat, aprobării Parlamentului.

Ce prevede Regulamentul ședințelor comune ale Camerei și Senatului:

Art. 59. – (1) Proiectul Legii bugetului de stat şi proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat se întocmesc anual de către Guvern şi se supun aprobării şedinţei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului.

(2) Proiectul Legii bugetului de stat şi proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat se trimit de către Guvern birourilor permanente ale celor două Camere, care vor asigura difuzarea acestora către deputaţi şi senatori şi vor întocmi programul de dezbatere şi adoptare a respectivelor proiecte, cu consultarea liderilor grupurilor parlamentare.

Art. 60. – Proiectul Legii bugetului de stat şi proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat se trimit de către birourile permanente, spre dezbatere şi avizare, comisiilor pentru probleme de buget şi de finanţe. Celelalte comisii avizează aceste proiecte în legătură cu acele capitole care intră sub incidenţa obiectului lor de activitate.

Art. 61. – Grupurile parlamentare, deputaţii şi senatorii pot prezenta comisiilor amendamente scrise şi motivate, în cel mult 5 zile de la data primirii proiectului.

Art. 62. – (1) Comisiile sesizate în fond pentru examinarea proiectelor de buget întocmesc câte un raport comun asupra fiecărui proiect, în care vor fi prezentate amendamentele admise şi cele respinse, cu o scurtă motivare a soluţiei adoptate.

(2) Rapoartele comune se întocmesc în cel mult 30 de zile de la sesizare.

Art. 63. – Dezbaterea proiectelor de buget în şedinţă comună este precedată de prezentarea de către iniţiator a elementelor de fundamentare a proiectelor, precum şi a raportului comun. Raportul este prezentat de către unul dintre preşedinţii comisiilor permanente sesizate în fond sau de către un raportor desemnat de aceştia.

Art. 64. – (1) La dezbaterea generală a proiectelor de buget poate lua cuvântul numai câte un reprezentant al grupurilor parlamentare din cele două Camere, precum şi un reprezentant al parlamentarilor care nu fac parte din asemenea grupuri.

(2) Reprezentantul Guvernului are dreptul să ia cuvântul înainte de încheierea dezbaterii generale.

(3) În faza dezbaterii generale nu pot fi propuse amendamente.

Art. 65. – (1) După încheierea dezbaterii generale se trece la dezbaterea pe articole a proiectului legii fiecărui buget.

(2) La discutarea fiecărui articol, deputaţii şi senatorii pot lua cuvântul.

(3) În cursul luărilor de cuvânt pot fi prezentate numai amendamente privind probleme de redactare sau care nu aduc atingere fondului problemei discutate.

(4) Preşedintele care conduce lucrările poate supune aprobării şedinţei comune sistarea discuţiilor la articolul dezbătut.

Art. 66. – (1) Discutarea articolelor începe cu amendamentele depuse la comisii, admise şi respinse.

(2) În cursul dezbaterilor, deputaţii şi senatorii, Guvernul sau grupurile parlamentare pot pune în discuţie amendamentele respinse de comisia sesizată în fond sau amendamentele depuse la comisie, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.

(3) În plenul celor două Camere se pot formula amendamente de corelare tehnico-legislativă, gramaticale sau lingvistice. Amendamentele se depun în scris la preşedintele de şedinţă.

Art. 67. – Amendamentele şi articolele sunt adoptate dacă întrunesc majoritatea de voturi a deputaţilor şi senatorilor prezenţi la lucrările şedinţei comune.

Art. 68. – După încheierea dezbaterilor pe articole, proiectele de legi se supun în ansamblu votului final al deputaţilor şi senatorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

twenty + 3 =